گفتگو با دکتر حامد قلی زاده مخترع دستگاه CIC ( مجموعه ابزار سونداژ تمیز)

مصاحبه اختصاصی روابط عمومی انجمن اورولوژی ایران با دکتر حامد قلی زاده مخترع دستگاه CIC

لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد سوابق اجرایی‌تان بگویید؟
حامد قلی زاده هستم، سال 1362 در شهر آباده، توابع استان فارس متولد شدم و در 1380 در رشته پزشکی عمومی وارد دانشگاه علوم پزشکی ارتش شدم. استخدام رسمی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم و حدود 9 سال در منطقه چابهار و تهران فعالیت داشتم و در سال 1396 در دوره رزیدنتی قبول شدم و در حال سپری کردن دوره رزیدنتی جراحی کلیه و مجاری ادراری(اورولوژی) هستم، در حال حاضر رزیدنت ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هستم.

درباره فعالیت نوآورانه و اختراع خود برای ما بگویید.
بخشی از فعالیت‌های من درگذشته انجام تحقیقات و پرداختن به نیازمندی‌های رشته تخصصی‌ام بود و در این راستا هم پروژه‌هایی انجام‌شده و به نتیجه رسیده است بخشی از پروژه مربوط به ساخت پروب ها ی پنوماتیک بود که با توجه به قیمت بالا و عدم دسترسی آسان به آن تصمیم به تولید آن گرفتیم که به لطف خدا تست‌های اولیه آن موفقیت‌آمیز بود. البته باید اشاره‌کنم که این پروب ها قبلاً تولیدشده بود و ما آن را بهینه و بازتولید کردیم.
در مورد آخرین اختراع خود و کاربرد آن بگویید؟
درواقع این اختراع ساخت باکس مخصوص CIC است و کاربرد آن برای بیمارانی است که نیازمند انجام سونداژ متناوب هستند مثل بیماران مبتلا به MS یا بیماران ضایعات نخاعی. چون این افراد به دلیل بیماری نمی‌تواند دفع ادرار به روش طبیعی داشته باشند می‌بایست هرچند ساعت یک‌بار از سوند استفاده کنند و برای انجام این کار باید وسایلی همچون سوند، سرم شستشو، ژل و وسایلی ازاین‌دست را همیشه به همراه داشته باشند که حمل این وسایل برای بیماران دشوار است. برای برطرف کردن این مشکل و نیاز بیماران دست به ابتکار زدیم و پکیجی را در ابعاد بسیار کوچک نهایتاً 3*15 سانتیمتر طراحی و تولید کردیم که تمامی وسایل موردنیاز سونداژ درون این باکس تعبیه‌شده است و بیماران می‌توانند به‌راحتی آن را حمل و استفاده نمایند.
ظاهرا این محصول مشابه خارجی دارد. وجه متمایز باکس CIC با نمونه خارجی آن چیست؟
این محصول مشابه خارجی دارد اما مکانیزم آن نسبت به نمونه داخلی بسیار پیچیده و استفاده از آن برای بیماران مشکل است و نکته قابل‌توجه این است که نمونه خارجی یک‌بارمصرف است و قابلیت تعویض سوند را ندارد و بعد از مدت‌زمان کوتاهی باید دور انداخته شود و در حال حاضر حدود 123 دلار قیمت دارد یعنی حدوداً ده برابر بیشتر از مشابه داخلی آن برای بیماران هزینه‌بر است.
اما باکس CIC تولید داخل حداقل دو سال قابل‌استفاده است طریقه مصرف آن بسیار آسان است به‌طوری‌که خود بیمار با یک کلیپ آموزشی 3 دقیقه‌ای می‌تواند نحوه استفاده را یاد بگیرد و به‌راحتی از این وسیله استفاده نماید.
آیا اقدامی برای ثبت و تجاری‌سازی این محصول انجام داده‌اید؟
ما شرکت را در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد مرودشت به ثبت رسانده‌ایم و پیگیر امور مربوط به اخذ مجوزهای پروانه تولید و بهره‌برداری از وزارت صنایع هستیم و اگر موفق به اخذ پروانه ساخت از وزارت صنعت شویم در آن صورت می‌توانیم این محصول را به مرحله تجاری‌سازی برسانیم.
چه اشخاص و نهادی در طراحی و تولید باکس CIC همراه و پشتیبان شما بوده‌اند؟
ما مجموعاً یک تیم هستیم که با همدیگر فعالیت‌های تحقیقی انجام می‌دهیم و در این راه دانشگاه آزاد مرودشت بدون کوچک‌ترین چشمداشتی از ما حمایت کرده و امکانات لازم از قبیل محل شرکت و تجهیزات و لوازم را در اختیار ما قراردادند البته باید عنوان کنم که تشویق‌ها و حمایت‌های معنوی که اساتید از ما انجام دادند برای ما بسیار ارزشمند و الهام‌بخش بود.
انگیزه شما برای اختراع و ساخت این محصول چه بود؟
جرقه این فکر زمانی زده شد که متوجه کمبود یکسری وسایل و تجهیزات داخل اتاق عمل شدیم و سیستم بهداشتی هم به دلیل قیمت بالای این تجهیزات قادر به تهیه آن نبود و ما در حین تحقیقات به فکر تهیه و تولید این وسایل افتادیم و از طرف دیگر دیدن مشقت و سختی‌هایی که بیماران و هم‌وطنان عزیزمان درگیر آن هستند انگیزه‌ای قوی در ما ایجاد کرد تا دست بکار شویم، چراکه این اختراع می‌توانست تا حد زیادی رنج و درد این عزیزان را کاهش دهد و به یاری خدا باری را از دوش این عزیزان بردارد.
پیشنهاد و سخن پایانی
دوست دارم جملاتی را خدمت اساتیدم بگویم. زمانی که در این مسیر قدم برمی‌داشتیم متوجه شدیم که بسیاری از همکاران ایده‌های خیلی نابی دارند که به دلیل ضیق وقت یا عدم وجود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معمولاً به فراموشی سپرده می‌شود درصورتی‌که اگر این ایده‌ها پیگیری و به مرحله اجرایی درآید هزینه تمام‌شده خدمات درمانی برای جامعه به‌مراتب کاهش می‌یابد. در مسیر تبدیل ایده به محصول پیوند علم و تجربه لازم است زیراکسی که ایده را می‌دهد اهل‌فن و تجربه است و سال‌ها در این حیطه فعالیت داشته است قطعاً نقاط ضعف و قوت را بادید بسیار متفاوت و کارشناسانه‌ای نسبت به یک مهندسی که صرفاً دید علمی دارد، می‌نگرد.
در حال حاضر ما بانک ایده‌ای تشکیل دادیم که تعدادی طرح و ایده داخل آن است و بر طبق نیازسنجی‌ها روی ایده‌ها و طرح‌ها کار می‌کنیم پیشنهاد می‌کنم این ایده‌ها و طرح جدی گرفته شود که به امید خدا از دل همین ایده‌های به‌ظاهر ساده شاهد خدمات و تولیدات ارزنده‌ای باشیم که هر یک بتواند گوشه‌ای از بار مشکلات هموطنانمان را کاهش دهد.

 

0 نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *