iua logo

گزارش تفضیلی چهاردهمین کنگره دستیاری

گزارش تفصیلی چهاردهمین دوره آموزشی دستیاران اورولوژی ایران
۱۴th Iranian Urology Residents Educational Course (IUREC)

زمان: ۲۵ الی ۲۷ دی ماه ۱۳۹۸
مکان: سالن همایش های مرکز فوق تخصصی هاشمی نژاد تهران ایران

دبیر کنگره: دکتر مرتضی فلاح کرکان
دبیر علمی: دکتر محمد مهدی میری
دبیر اجرایی: دکتر وحید فخّار

مقدمه
کمیته دستیاری انجمن اورولوژی ایران، به عنوان یکی از کمیته های فعال این انجمن، در نقش نماینده دستیاران اورولوژی سراسر کشور، در تلاش بوده است تا با بهره گیری از حمایت انجمن، در راستای ارتقا سطح دانش، رفاه و مهارت های دستیاران و پیگیری خواسته های علمی و صنفی ایشان، قدم بردارد.
برگزاری سیزده دوره همایش آموزشی کشوری پیش از این، که فرصت حضور در دوره های آموزشی علمی را به دستیاران ارولوژی سراسر کشور داده است که در ایران و سایر کشورهای منطقه مورد مشابهی ندارد، در کارنامه فعالیت های آموزشی کمیته دستیاری می درخشد. پس از برگزاری انتخابات و تشکیل کمیته دستیاری دوره کنونی و با توجه به نواقص برگزاری همایش آموزشی پیشین، با هدف استفاده از فرصت مناسب برای برگزاری هر چه بهتر همایش پیش رو، تیر ماه سال جاری پس از تعیین دبیران و اعلام به انجمن فعالیت ها آغاز شد.

نظرسنجی و برنامه ریزی
پس از چندین جلسه نشست و تبادل نظر در کمیته دستیاری و همراهی دبیر انجمن اورولوژی ایران جناب آقای دکتر رادفر دورنما، برنامه اولیه و امکانات مورد نیاز جهت برگزاری بررسی و تعیین شد. ماحصل جلسات شامل موارد زیر بود:

۱. تلاش جهت حضور حداکثری دستیاران
۲. جذب حامی مالی
۳. پوشش دادن مباحث مورد نیاز جهت آمادگی دستیاران در امتحان بورد
۴. تهیه قالب واحد جهت ارائه مطالب اساتید
۵. فراهم کردن محل اسکان و امکانات رفاهی مناسب دستیاران
۶. استفاده از اساتید هیئت بورد در تهران و سایر شهرستان ها
۷. برگزاری کارگاه با هدف ارتقا مهارت های کاربردی دستیاران
:: UDS
:: آندرولوژی (ناباروری، Late onset hyponadism، ED)
:: جراحی های بی اختیاری زنان و مردان
:: مولتی پارامتریک MRI
:: مدیریت زمان و کوچینگ، کار با مدیا و فضای مجازی، مباحث روانشناسی، پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی
۸. تقدیر از اساتید پیشکسوت همراه با تیزر کوتاه (دکتر زرگر)

همچنین تصمیم گرفته شد که از این پس همایش دستیاران تحت عنوان “دوره آموزشی دستیاران اورولوژی ایران – Iranian Urology Residents Educational Course ” (مخفف=(IUREC مطرح و شناخته شود. و تلاش بر آن شود تا از سال آینده با دعوت از دستیاران سایر کشورها به صورت بین المللی برگزار شود.
یکی از اصول تیم برگزار کننده، جمع آوری نظرات دستیاران کل کشور و اتخاذ تصمیمات با همفکری و پیشنهادات ایشان بود. از این رو در چندین نوبت به صورت آنلاین نظرسنجی در مورد نحوه و برنامه برگزاری، انجام و از طریق گروه واتس آپی اطلاع رسانی شد. (لینک: https://survey.porsline.ir/s/G0mYLwl/)
از میان گزینه های پیشنهادی زمان و مکان، ۲۵ الی ۲۷ دی ماه و بیمارستان هاشمی نژاد جهت چهاردهمین دوره آموزشی دستیاران اورولوژی ایران انتخاب و طی نامه ای به انجمن اورولوژی اعلام شد.

اقدامات انجام شده قبل از برگزاری
۱- فعال تر کردن و نظم بخشیدن به گروه واتس اپی کمیته دستیاری و تلاش برای عضو شدن تمامی دستیاران
۲- ایجاد گروه متشکل از نمایندگان بیمارستان های سراسر کشور برای همفکری و ایجاد هماهنگی های لازم برای برگزاری دوره آموزشی
۳- استفاده از اولویت سنجی صنفی-علمی انجام شده توسط کمیته دستیاری انجمن(لینک: https://survey.porsline.ir/s/R8UsLjC/)
۴- تهیه نظرسنجی در مورد برنامه علمی و کارگاه های کاربردی به صورت آنلاین (لینک: https://survey.porsline.ir/s/UWZhNUz/)

۵- تنظیم پیش نویس برنامه علمی دوره بر اساس نظرات جمع آوری شده و مشورت کمیته اورولوژیست های جوان با تاکید بر حضور اساتید حاضر در هیئت بورد
۶- جذب حامیان مالی IUREC14 و برگزاری چندین نشست جهت هماهنگی های لازم
۷- ارسال نامه همکاری از طرف ریاست انجمن به تمامی گروه های آموزشی اورولوژی کشور با هدف حضور حداکثری دستیاران
۸- تعیین مرکز همایش های مرکز فوق تخصصی هاشمی نژاد به عنوان محل برگزاری با مساعدت های ریاست و معاونت محترم مرکز، دکتر عباسی و دکتر شادپور
۹- تهیه پوستر و انتشار در سایت، گروه انجمن و IUARC و اطلاع رسانی از طریق سایر راه های ارتباطی

۱۰- فراهم کردن هتل قلب تهران جهت اسکان مناسب دستیاران با مساعدت دکتر نوحی، ریاست مرکز شهید رجایی و همکاری دکتر صالحی
۱۱- متقبل شدن هزینه رفت و آمد دستیاران توسط انجمن اورولوژی ایران جهت سهولت حضور دستیاران سراسر کشور
۱۲- فراخوان به اشتراک گذاری ایده های نوین در زمینه اورولوژی (evnd.co/1Vrkb)

۱۳- تلاش در جهت ارائه مباحث با فرمت واحد و به صورت ارانه کیس و کاربردی

برنامه چهاردهمین دوره آموزشی دستیاران اورولوژی ایران به شرح زیر است:

روز اول: ۴شنبه – ۲۵ دی
ساعت عنوان مدرس
۸-۸:۳۰ افتتاحیه
۸:۳۰-۹:۳۰ آشنایی با ساختار بورد شفاهی دکتر شادپور
۹:۳۰-۱۰ پذیرایی
۱۰-۱۱ اصول لاپاراسکوپی دکتر سیم فروش
۱۱-۱۲ کارگاه مدیریت زمان ایمان ابریشم چی
۱۲-۱۳ ناهار و نماز
۱۳-۱۴ ناباروری دکتر صدیقی گیلانی
۱۴-۱۵:۳۰ ED و اختلالات جنسی دکتر نیکوبخت
۱۵:۳۰-۱۶:۳۰ جلسه با نفرات برتر بورد

روز دوم: ۵شنبه – ۲۶ دی
ساعت عنوان مدرس
۸-۹ بیماری های مجرا دکتر جلیل حسینی
۹-۱۰ کنسر پروستات دکتر آیتی
۱۰-۱۰:۳۰ پذیرایی
۱۰:۳۰-۱۲ توده بیضه دکتر ضیغمی
۱۲-۱۳ جلسه با هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران
۱۳-۱۴ ناهار و نماز
۱۴-۱۵ استارت آپ ایده های نوین در اورولوژی
۱۵-۱۶ کنسر مثانه دکتر یوسف حسینی
۱۶-۱۸ اورولوژی اطفال دکتر کجباف زاده

روز سوم: جمعه – ۲۷ دی
ساعت عنوان مدرس
۸-۹:۳۰ اصول یورودینامیک دکتر ایرانی
۹:۳۰-۱۱ درمان بی اختیاری در زنان دکتر امامی
۱۱-۱۱:۳۰ پذیرایی
۱۱:۳۰-۱۳ درمان بی اختیاری مردان دکتر صفوی
۱۳:۱۳:۳۰ ناهار و نماز

اقدامات انجام شده حین برگزاری

۱- شروع و پایان جلسات طبق برنامه از پیش اعلام شده
۲- تصویربرداری کل دوره با کیفیت مناسب و بارگزاری در وبسایت انجمن جهت استفاده دستیارانی که امکان حضور نداشته اند
۳- پوشش آنلاین به صورت زنده و قابل دسترس بودن تا یکسال از طریق سایت لحظه نگار (https://lahzenegar.com/iran_urology)
۴- بارگزاری محتوای آموزشی اساتید شامل اسلایدها، عکس و فیلم ها در گروه IUARC
۵- برگزاری دو کارگاه عملی و کاربردی درمان بی اختیاری زنان و مردان به صورت Semilive Surgery
۶- برگزاری کارگاه روش های نوین مدیریت زمان
۷- برگزاری نشست با حضور هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران و مطرح شدن مسائل صنفی و علمی دستیاران سراسر کشور
۸- فراهم کردن مکان مناسب جهت استقرار حامیان مالی و برپایی نمایشگاه در حاشیه دوره دستیاری
۹- انجام هماهنگی و زمان بندی اجرایی اسکان، ناهار، پذیرایی و جابجایی دستیاران به نحو احسن با تلاش های دکتر صوفیان
۱۰- برپایی جلسه مشاوره ای با نفرات برتر بورد سالهای گذشته
۱۱- به حداقل رساندن هزینه های دستیاران و انجمن اورولوژی تا حد امکان
۱۲- تهیه کلیپ و یادبود جهت تقدیر از استاد پیشکوت جناب دکتر زرگر

آمار شرکت کنندگان
در کل ۳ روز برگزاری دوره آموزشی ۱۴۳ از ۱۶ گروه آموزشی سراسر کشور شرکت کرده و ثبت نام شدند. و به تمامی شرکت کنندگان پکیج و برنامه دوره آموزشی اهدا شد. تلاش شد که اطلاعات دسترسی آنان نیز تا حد امکان ثبت شود.
اقامت ۴۴ نفر از شرکت کنندگان که متقاضی اسکان بودند، از شب قبل در هتل قلب تهران فراهم شد. و جهت جابجایی بین هتل و بیمارستان وسیله نقلیه تدارک دیده شد.
صبحانه در محل غذاخوری هتل قلب، و ناهار و میان وعده ها با همکاری پرسنل بیمارستان هاشمی نژاد در سالن جنب مرکز همایش ها پذیرایی انجام شد.

نظرسنجی نهایی
نظرسنجی اینترنتی در مورد تمامی قسمت های علمی و اجرایی IUREC14 طراحی و اطلاع رسانی شد. (https://survey.porsline.ir/s/4cjJEbw/)
۵۸ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که به هر جلسه از ۰ تا ۵ نمره داده شد. در صورت نمره پایین(کوچکتر مساوی ۳) به هر جلسه علت آن را نیز بین گزینه های زیر مورد سوال قرار گرفت:
 نامناسب بودن موضوع جلسه و عدم نیاز به آن
 عدم تناسب مباحث تدریس شده توسط استاد با موضوع
 قدرت انتقال پایین مدرس
 زمان نامناسب جلسه
نتایج نظرسنجی به شرح زیر است:
– آیا از زمان برگزاری راضی بودید؟

– آیا از مکان برگزاری راضی بودید؟

عنوان جلسه میانگین انحراف معیار علت نمره پایین (درصد)
نامناسب بودن موضوع عدم تناسب مباحث با موضوع قدرت انتقال پایین زمان نامناسب
آشنایی با ساختار بورد ۳.۸۹ ۱.۰۶ ۲۵% ۵۰% ۱۲.۵% ۱۲.۵%
اصول لاپاراسکوپی ۲.۵۳ ۱.۵۲ ۳۸% ۳۴% ۲۸% ۰
کارگاه مدیریت زمان ۲.۸۹ ۱.۶۵ ۱۹% ۳۸% ۳۱% ۱۲%
ناباروری ۴.۳ ۰.۶۵ ۵۰% ۲۵% ۰ ۲۵%
اختلالات جنسی ۴.۳۵ ۰.۶۲ ۰ ۳۳% ۶۷% ۰
بیماری های مجرا ۳.۵۱ ۱.۲۳ ۱۱% ۵۰% ۳۳% ۶%
کنسر پروستات ۳.۶۷ ۱.۱۱ ۱۳% ۱۳% ۵۳% ۰
توده بیضه ۴.۶۷ ۰.۷۵ ۰ ۰ ۰ ۰
کنسر مثانه ۳.۳۸ ۱.۳۴ ۴۰% ۵۳% ۰ ۷%
اورولوژی اطفال ۳.۹۴ ۰.۸۴ ۸% ۲۵% ۴۲% ۲۵%
اصول یورودینامیک ۳.۶۳ ۱.۱۷ ۷% ۴۳% ۵۰% ۰
کارگاه بی اختیاری زنان ۴.۵۴ ۱.۰۶ ۰ ۰ ۰ ۰
کارگاه بی اختیاری مردان ۴.۳۸ ۰.۹۱ ۰ ۵۰% ۵۰% ۰

– آیا جلسه مشورتی با نفرات برتر بورد برای شما مفید خواهد بود؟

– آیا موافق برگزاری نشست با هیئت مدیره انجمن و تقدیر از اساتید پیشکسوت هستید؟

استارت آپ ایده های نوین در اورولوژی را چگونه ارزیابی می کنید؟

میزان رضایت شما از چهاردهمین دوره آموزشی دستیاران اورولوژی ایران کدام است؟

میزان رضایتمندی شما از امکانات رفاهی چگونه بود؟

چالش های اجرا
:: عدم همکاری برخی بخش ها و بیمارستان ها مانع حضور حداکثری و به موقع دستیاران شده بود.
:: نبود دیتابیس دستیاران کل کشور اطلاع رسانی و دسترسی به آنها را دشوار کرده بود.
:: مشارکت و همکاری کم دستیاران در نظر سنجی های اینترنتی علی رغم دسترسی و کاربری راحت، وجود داشت. در برخی موارد موجب جامع نبودن نتایج آن می شد.
:: برخی از کلاس ها به روش Case based discussion ارائه نشد و از نظر شرکت کنندگان با مقبولیت کمتری روبرو شد.
:: به علت زمان کوتاه و محدودیت های مالی امکان تهیه یادبود و هدیه برای اساتید و گواهی شرکت در همایش برای دستیاران شرکت کننده نشد
:: به علت فشردگی برنامه ها امکان ارائه گزارش عملکرد کمیته دستیاری فراهم نشد.

پیشنهادات برای کمیته دستیاری برگزار کننده همایش آموزشی پانزدهم:
شروع برنامه ریزی در فاصله زمانی مناسب از زمان برگزاری
جذب همکاری دستیاران سراسر کشور جهت فعالیت های علمی-اجرایی
هماهنگی و تعامل بیشتر برای جذب حامی مالی
توجه به نتایج نظرسنجی ها برای انتخاب موضوعات و اساتید
تعامل با اساتید برای یکسان سازی روش های آموزشی و تلاش بری برگزاری کلاس ها به روش Case based discussion و بررسی نکات تشخیصی و درمانی بیماری ها با تکیه بر کتاب و گایدلاین ها
برگزاری کلاس های شبیه ساز آسکی
انجام دومین دوره استارت آپ ایده های نوین اورولوژی در حاشیه IUREC
آماده کردن هدیه و یادبود برای اساتید مدعو
آماده کردن گواهی های شرکت در همایش آموزشی برای شرکت کنندگان
پیگیری برگزاری IUREC به صورت بین المللی و دعوت از دستیاران کشورهای منطقه
تهیه بروشور به زبان انگلیسی جهت منتشر کردن و اطلاع رسانی در مجامع بین المللی
پوشش زنده جهت استفاده کامل جهت افرادی که امکان حضور نداشتند
برگزاری کارگاه های علمی، مدیریتی و پژوهشی جهت ارتقا مهارت دستیاران
تهیه نرم افزار جهت ثبت نام دستیاران و تکمیل دیتابیس دستیاران کشور

تقدیر و تشکر
بر خود لازم می دانیم از هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران که همکاری لازم را جهت برگزاری هر چه بهتر چهاردهمین دوره آموزشی داشتند قدردانی کنیم. از اعضای کمیته دستیاری انجمن که با وجود دغدغه های دوران رزیدنتی برای کیفیت بالای IUREC14 کوشیدند سپاسگزارم.
از مدیریت و کارکنان زحمتکش مرکز فوق تخصصی هاشمی نژاد که سالن و امکانات جانبی را در اختیار ما قرار دادند تشکر می نماییم.
همچنین مراتب تقدیر خود را به اساتید محترم، سایر همکاران و دستیاران سراسر کشور که کمک ها و حضورشان برای ما راهنما و امیدبخش بود، تقدیم می نماییم.

0 نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *